Bakmamma

Hör och häpna jag har blivit värsta bakmamman. I fredags bakade jag kanel och vaniljbullar. Idag gjorde jag en urrrgod kaka med kokosglasyr på. Skulle ha tagit kort på den men glömde bort de. Tänkte ge er receptet så ni får prova på det. Tänkt er en kladdkaka med kokosglasyr som blir lite seg. Mumma säger jag bara. Ska i morgon om jag har ork och tid göra morotstårta. Sen funderar jag på att göra mer bullar för jag blev INTE nöjd med mina bullar sist. Måste nog ha mera gegga i dem nästa gång.

Sen till en annan sak som jag blev såå glad över. Jag fick äntligen Melwin att sova middag idag. Han har vägrat sova middag sen i torsdags. Har absolut totalvägrat. Sagt nej direkt när jag har nämt de, men idag som sagt somna han. Han sov i 1 ½ timma. Så då gjorde jag min kaka. Trodde inte att han skulle somna ikväll men han var lika snabbsövd som de dagar han inte har sovit.. Skönt skönt.

Va har hänt mer idag. Vi hade besök av farmor och en arbetskompis till henne så då skicka jag med lite nubakade kakor. Sen gjorde jag en jättegod middag med kyckling. Köpte lårfile och köpte en marinad. Santa Marias som var för kyckling. Marinerade kycklingen en timma innan jag skulle göra. Stekte kycklingen sen satte jag i grädde som fick puttra med kycklingen och de blev jätte god sås från marinaden. Blev ris och stekta grönsaker med hericoverts, grillade tomater och rödlök. Findus har en sån blandning som är urgod. Tipsar jag oxå om.

Sen ikväll har jag och Melwin duschat och myst på i soffan innan han la sig. Fastän han är i en urjobbig period så kan man inte älska han ändå. Jag verkligen älskar min jobbiga lilla son över allt annat på denna gjord. Sen att han har bästa pappa i världen är ju ett super plus.
Vi har har kommit i en period nu där vi nästan bara kollar på desigt program. Idag såg vi Till salu på 9:an kl 19, flippa sen över till 5:an och ser nu Arga snickaren sen ska vi se på 9:an igen och de Grand Designs.  Vi är mitt i renovering här hemma så då är de kul och få se lite program och få nya ideer och tips. Just nu har vi svårt att välja golv. Får se va de blir.

Nä här kommer receptet på kakan jag gjorde idag:

Chokladkaka med kokosglasyr

180 gram smält avsvalnat smör
6 dl socker
4 ägg
½ dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

Glasyr

75 gram smör
2 dl socker
1½ dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos ca 200 gram

Blanda ihop ingridiensera till kakan. Äggen och sockret ska vispas poröst sätt in resten. Smöra och bröda en panna. Sätt in kakan på 200 grader i 15 min. Under tiden gör ordning glasyren i en kastrull. Låt allt sjuda i ca 2-3 min. Ta ut kakan och bre på glasyren över hela kakan och sen sätt in den igen i ugnen i 10 min. Låt kakan  svalna lite innan man skär upp den. Ett tips gör inte så stora bitar eftersom kakan är gode så mastig. Lycka till :-)

De var allt för denna dag. Ha de så bra alla där ute

Tjingpling

Kommentarer
Postat av: Jenny

Va duktig du är vännen, önskar jag med hade lite energi att lägga ner på att baka..



kram :-)

2009-02-24 @ 12:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0