Storhandling

Igår hände de inte så mycket. Var gode så slut i kroppen efter dopet i lörd. Vi hade sovmorgon hela familjen. Robban gick upp med Malcom och Melwin medans jag sov en halvtimma till. Va såå himla skönt för de behövde jag verkligen eftersom Malcom inte har sovit så bra på 2 veckor, men nu i några dagar han han sovit mellan 8-9 tim i sträck innan första målet mat. Skönt, men då har man en liten Melwin som brukar vakna mitt i natten för att kissa så man få ändå en väckning.

Tessan och Liam kom förbi och åt lite tårta som blev kvar från dopet och sen så lekte grabbarna lite innan de for hem. Sen blev de bara att slappa framför tv och lägga ungarna.
Vi har nu börjat med en kvällsrutin för Malcom. Han lägger sig samtidigt som Melwin runt 8 tiden. Får en ersättning för de håller han sig mätt på i flera timmar. Under dagen ammar jag om han inte får nå il och ska amma jättetätt för då känner ja att mina bröst inte hinner ladda upp och då blir de ersättning. På 3 mån har han gått upp 2 kilo. Får se hur länge ja orkar hålla på såhär. Menar ja har verkligen försökt och gått igenom 6 mjölkstockningar, inget att leka med. Sen vet ja att ja har så mycke mindre mat än men Melwin för Malcom äter jämt ut båda brösten och ibland är han inte nöjd så då får man muta han med tutten. Brukar gå bra. Men jobbigt är de för ja hade hoppats på att kunna amma längre än med Melwin men de verkar som ja får sluta tidigare. Men men så är de och de är bara att gilla läget.

Idag har jag inte gjort så mycket. Varit äckligt trött. Hade lite ont i halsen när ja vakna men de har gått över nu. Skönt de för jag vill inte bli sjuk nu. Och jag vill inte åka på nå influensa som kan leda till svingrejset där. Inte för jag tror de är så himla farligt som de verkar. Tror de har blivit lite uppstorat i media och så, men nog ska man vara försiktigt. Hade tänkt vaccinera ungarna men jag fick veta att man får inte vaccinera barn som är under halv året. Så lillplutt får ingen så man får hoppas att han inte åker på nå.
Har fixat lite i köket. Får bli mer städing i morgon. Hade tänkte fara på vuxenbarn i morgon med barnen. Hoppas de blir kul. Kan va kul för Melwin att få leka av sig ordentligt i morgon.

När vi hade ätit middag i dag for hela familjen Nilsson på Komsum för att storhandla. Har gjort en vecko schema va vi ska äta. Ska göra kycklingpaj på onsd så ja ska dela med mig av mitt recept för de är äckligt god kycklinpaj.Gick bra till en början sen börja Melwin trotsa och vara riktigt på tvärsan. Tror de tog oss en timma att handla för man fick springa efter Melwin endel. Men man fick sig några skratt med. Mitt i allt så upptäckte man att han hade plockat med sig peppakakor och Ballerinakex. Och vissa gånger man sa till han så sa han " Okej mamma". Skönunge. Man kan inte låta bli att le åt han busungen där.
Men ikväll har vi haft mycke duster. Snacka om att de är en kille med egen vilja. Vi försökte få han att duscha med Robban men icke. Han skulle duscha med mig. Gick inte att övertala han. Sen så skrek han i en evighet att han skulle ha glass men där så va mamma envisare. Ja kan inte förstå vars han har fått sitt humör ifrån. Inte är de latinosidan som visas...ha ha..


Kycklingpaj 4 pers

Pajdeg

150 g smör                               Ca 5½ dl din mjöl mix
2 tsk fiber husk                         3 msk kallt vatten

Fyllning:

1 grillad kyckling                       ca 20 g skin från kyckling
1 purjolök                                 1 burk skivade champinjoner
½ msk smör                              2 msk maizena majsstärkelse
2 ½ dl grädde                            1 dl mjölk
2 msk tomatpure                       1 tsk salt
1 krm peppar                            knappt 2 dl riven ost

Gör så här:

1. Deg:
Hacka ssamman smör, mjölk och fiber husk till en grynig massa, gärna i matberedaren. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en ugnssöker form. 24 cm i dianeter. Nagga skalet med en gaffel. Låt formen vila i kylskåpet 15 min
2. Sätt ugnen på 225*. Förgrädda skalet i mitten av ugnen ca 10 min. Sänk ugnsvärmen till 200*.
3. Fyllning: Skär kycklingköttet och skinn i mindre bitar. Skölj och strimla purjn. Häll av spadet till champinjonerna.
4. Fräs purjon och champinjonerna i smör i en stekpanna eller kastrull utan att de tar färg.
5: Blanda maixena med ½ dl av grädden. Häll sedan i blandningen, resten av grädden, mjölken och tomatpuren. Låt såsen koka under ömröring.
6: Lägg i kycklingköttet, skinnet. Strö över osten. Gratiner i mitten av ugnen ca 20 min eller tills sten fått fin färg.



Smaklig måltid gott folk



Nä nu ska ja och min stora älskling göra natt snart.Vi är båda gode trött i kropp och knopp.

Tjingpling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0