Uppdatering av v.29

Än en gång kommer jag med en uppdatering av den veckan jag är i. Vet att ja inte är den bästa på att uppdatera men ja är sååå himla trött nu för tiden. Kan bero på medicinen som jag äter för UVI. Började äta kuren i ons. Tydligen har ja inte riktigt UVI eller va man ska säga utan ja har spår av bakterier i urinet, men eftersom ja har haft så mycke sd och kramper i magen så tyckte min BM i samråd av en läkare att de var lika bra att behandla de som UVI så de inte skulle bli värre.

På tisdag blir de att fara till Bm. Ska bli så kul eftersom de var ca 1 mån sen jag var där. Får se hur mycke magen har växt sen sist. Kollade upp i veckan hur jag låg i vikt och sf runt samma mån. Me

Med Melwin låg ja på -3 kg och hade ett sf-¨mått ¨på 27-28 tror jag
Med Malcom låg ja på +5 kg och hade ett sf-mått på 29
Med bebis ligger jag på -2 kg och sf-måttet får ja veta på tis som sagt. Tror de kommer ligga runt grabbarnas mått.

Som vanligt får ni en fin magbild denna vecka eftersom jag lägger in bild varannan vecka och så klart lite info om veckan jag är i.

Vi kan börja med den underbara mage som ja har. Förresten tänkte även lägga in en bild från magen v.27 och kommenter gärna om ni tycker om magen växt endel eller inte.

Magen nu i v.29



Magen i v.27



Sj så tycker ja nästan de ser ut som om magen har blivit lite mindre sen v.27 eller är de bara jag som tycker de??

Nu till faktadelen:


Gravid vecka 29
Barnet

Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor. Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu.
Vikt 1 400 gram.

Mamma

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

Pappa/partner

Har du börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med.
Boandet innebär också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar eller renoverar. Städar i källaren. Målar om och tapetserar. Syr gardiner och vårdar kläder. Bygger ut och renoverar. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras - men ställ inte alltför höga krav på er själva.

Hos barnmorskan/kontroller

Väntar du tvillingar kan det ibland vara bra att göra en ultraljudsundersökning till i vecka 29 eller 30. Din barnmorska informerar dig om detta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tycker de alltid är kul att läsa om va som händer med kroppen och bebisen varje vecka.

Men ja ska även sätta in bilder på mina charmtroll som ja redan har. Kom tänka på att de var ett tag sen de fick vara med på kort. Så här kommer de. Tagna från idag. Mammas hjärtan

 Lill gladfisen min som älskar att vara med på kort

 Vacker pojken min

 Min andra snyggunge. Mammas hjärta

 Bröderna bus..ha ha...sötungarna mina

Ja de var allt för denna gång. Får se när ja uppdaterar nästa gång. Hoppas de inte dröjer allt för länge.

Tjingpling på er alla där ute

Kommentarer
Postat av: Mariann

Vilka söta grabbar du har :). Jo jag tycker oxå det ser ut som om din mage blivit mindre?! Hoppas bara att den vuxit som den ska.

2010-09-19 @ 22:22:12
Postat av: Linda

Hej!

Jepps, tiden flyger! Ser ju att jag inte ligger så långt efter dig med vecka 26! :o)

Första januari är vi beräknade! Ni ville inte kolla upp innan va? Så håller tummarna att det kan bli en tös denna gången då! :o)

Kram!

2010-09-20 @ 11:43:51
URL: http://tashmiras.blogg.se/
Postat av: johanna

Jag tycker också det ser ut som att v27 är större :)

Hoppas allting är bra med dig och familjen !

2010-09-21 @ 18:12:46
URL: http://johannaastenvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0